מהפיכה סלולרית? מדוע ארגונים משלמים יותר?

במגזר הפרטי כבר לא זוכרים את התקופה טרום  "המהפכה הסלולרית", אבל חברות וארגונים רק מתחילים להבין מה זה אומר מבחינתם. שי ליבל, מנהל תחום פרויקטי טלקום, בפוסט שמוציא את השאלות מארון התקשורת.

אחד הפוסטים האחרונים שעלו בבלוג סנסקום בשם רגע לפני סגירה עסק בנושאים שחשוב שארגון יתעכב עליהם, רגע לפני שהוא סוגר חוזה עם ספק סלולרי. הנושאים שעלו בפוסט בוודאי האירו את עיניהם של מנהלי תקשורת רבים בארגונים שונים, שאמונים על מתן המענה הסלולרי לעובדי הארגון.

אבל אני רוצה לקחת צעד אחד אחורה ולשאול את השאלה שמהדהדת לה בין קירות הארגונים השונים: כיצד הארגון יכול להסתגל למצב החדש שנוצר בשוק הסלולר בעקבות המהפכה הסלולרית?

מהפכה סלולרית או בלגאן סלולרי?

רבות נכתב ונאמר על התהפוכות בתחום הסלולר. גם אצלנו בבלוג סנסקום עסקו בנושא לא מעט (בין השאר בפוסטים מה נשאר ל- 2013? ו- קנה לעצמך חבילה בשקל). עם זאת, ההתייחסות ברובה הייתה לשוק הפרטי ולתועלות מהם נהנים הלקוחות הפרטיים. לעומת השוק הפרטי, השוק העסקי נכנס לסחרחורת ומצא את עצמו מתמודד עם עולם חדש ולא מובן.

המעסיק הממוצע מצא את עצמו חי בעולם גמיש כאשר ברשותו ארגז כלים נוקשה. אם בעבר מכשיר סלולרי מהעבודה היה סמל סטטוס ואפשר לעובד לחסוך כסף, היום התנאים בשוק הפרטי מאפשרים לעובד לקבל הרבה יותר והתשלום החודשי הקבוע שהוא קיבל מהמעסיק כבר לא כל כך אטרקטיבי.

דוגמא נוספת קשורה להתחדשות הבלתי פוסקת בתחום הסלולר – בעולם בו לכל ילד יש IPhone, העובדים החלו לדרוש מכשירים סלולרים מתקדמים (ויקרים), דרישה שגררה עליה בעלויות ולתגובת שרשרת – מעסיקים רבים החליטו כי הם אינם מעוניינים או יכולים לספק את הדרישה למכשירים יקרים. בתגובה החלו העובדים להביא לתוך הארגון את המכשירים הפרטיים שלהם – BYOD (Bring Your Own Device)והמעסיקים גילו שהם אינם יכולים לעמוד בהתחייבויות שלהם לגבי כמות מכשירים מול ספק הסלולר.

ואלו הן רק שתי דוגמאות מתחום שרק עכשיו מתחילים להבין את השינוי הגדול אותו הוא עובר.

לעשות סוויץ'

כתוצאה מהמציאות החדשה שנוצרה ודרישות העובדים, מצאו עצמם ארגונים רבים מתמודדים עם עלויות גבוהות יותר, ונוצר דיסוננס קוגניטיבי – איך זה שבעולם בו העלויות יורדות אנחנו משלמים יותר? כיצד אנחנו יכולים לרתום את השינויים שהתרחשו לטובת הארגון? כיצד ניתן  לצמצם את הפער בין העולם הפרטי לעולם העסקי?

כמומחה מטעם סנסקום שמגיע לארגונים רבים בהם סימני השאלה רבים מסימני הקריאה, אני מזמין את הלקוחות לעשות סוויץ' ולשנות את הדרך בה הם מנהלים את תחום הסלולר והתקשורת בארגון:

  • מדיניות מסודרת – השינויים בתחום הסלולר בהכרח צריכים להשפיע על מדיניות הארגון. המעסיק יכול להציע לעובד סכום כסף על מנת שיקנה את המכשיר בו הוא מעוניין. ברגע שהעובד לוקח את הכסף זהו מכשיר עבודה לכל דבר, והוא מחויב להשתמש בו לצרכי עבודה. אופציה נוספת היא הפרדה בין המכשיר לחבילה. המעסיק מתחייב לממן את חבילת השיחות והמסרונים בעוד העובד הוא זה שרוכש את המכשיר. בשתי האופציות המעסיק בעצם מוריד מעצמו את האחריות כלפי המכשיר. עם זאת, חשוב לזכור כי מדיניות חדשה יכולה לגרור גם תגובות מצד העובדים, שעד היום היו רגילים לקבל מהמעסיק אחריות על המכשירים ושירותי תיקונים.
  • לגלות גמישות – הבשורה הגדולה ביותר של המהפכה הסלולרית, אחרי המחיר, היא הגמישות. פתאום כולם עוברים, זזים, חוזרים, שום דבר לא קבוע. ארגון שידע לאמץ את הגמישות ששולטת היום בתחום הסלולר ירוויח. איך עושים את זה? מבינים שהטלפון הוא לא רק טלפון הוא סוג של מחשב ומתחילים לעבוד מול מספר ספקים (ספק ציוד קצה, ספק חבילות) ורוכשים מכשירים רק כאשר עולה הצורך. ברגע שמבינים שאין קשר בין החומרה לספק הסלולרי ניתן להוזיל עלויות בצורה דרמתית.
  • להתמקצע – תחום התקשורת בכלל ותחום הסלולר בכלל הם תחומים מורכבים. לכן מומלץ ורצוי להיעזר במומחים בתחום שיודעים לספק ראיה כוללת – כלכלית, טכנולוגית ותפעולית. מומחה שכזה  ידע לספק מידע מקצועי ומקיף כגון מי הם הספקים החדשים בשוק, מה ניתן לקבל מכל אחד, כיצד אפשר לשלב את תחום הסלולר עם תחומים אחרים בארגון כמו שירותים נייחים, כיצד נכון לארגון לנהל את כל התחום התקשורתי ועוד.
  • לפשט – המהפכה הגדולה בתחום הסלולר דורשת מארגונים להתחיל לאמץ גישה חדשה – פשטות. פשטות בחשבון, פשטות בהתקשרות. אך לארגונים רבים קשה לצאת מהתפיסה אליה הם התרגלו ולפשט את ההתנהלות מול העובדים והספקים. כדי לשנות את הגישה צריך לרוב יועץ חיצוני ומקצועי שיאיר לארגון את הדרך לעולם החדש. כפי שאנו נוהגים להנחות ולייעץ בסנסקום.

בפוסט זה נגעתי רק בקצה קצהו של עולם התקשורת, בארגונים והשינויים הנדרשים בעקבות מהפכת הסלולר. במאמרים הבאים אצלול לתוך עולם זה במגוון תחומים ביניהם כלי תקשורת מתקדמים, מערך האבטחה, תקשורת קווית ועוד.

אשמח לענות על כל שאלה ולשמוע את תגובותיכם shai@sensecom.co.il